0

Quads spieren

Handig om te weten: je kuiten zijn de enige spieren in je lichaam die een niet-willekeurige mix van snelle en trage spiervezels beschikken ze bevatten darm relatief veel trage spiervezels. Je kunt ze dus het best trainen met vél herhalingen.

quads spieren

10 oorzaken van een te hoge

Ze spelen een belangrijke rol in kniedominante oefeningen zoals de squat en worden gericht getraind met beenstrekken (leg extensions). Dat de quadriceps bij front squats harder moeten werken dan bij back squats, is een fabel. Hamstrings de hamstrings hams is een groep van drie spieren aan de achterkant van je been. Dit zijn: de tweekoppige biceps femoris, aan de buitenkant, en de semitendinosus en semimembranosus, aan de binnenkant. Samen zorgen ze voor het buigen van je been. Ze spelen een rol in heupdominante oefeningen zoals de deadlift en worden gericht getraind met beenbuigen (leg curls). Door bij de squat en de deadlift je voeten iets naar buiten te draaien, leg je de nadruk op de (grotere en sterkere) biceps femoris. Nu weet je ook waar dit advies op stoelt. Kuiten je kuiten calves bevinden zich aan de achterkant van je onderbeen en bestaan uit twee spieren: de oppervlakkige gastrocnemius en (gedeeltelijk) eronder de kleinere soleus. De gastrocnemius bestaat uit twee koppen: de mediale kop, aan de binnenkant en de laterale kop, aan de buitenkant. De belangrijkste functie van de kuitspieren is het strekken van je voet, zoals bij het kuitheffen (calf raises).

gent quads spieren

in het voorkómen van rugblessures en het verminderen van rugklachten. Naast conventionele deadifts kan deze spiergroep worden getraind met deadlifts met gestrekte benen en hyperextensies. Onderlichaam heupen Glutaeus maximus de glutaeus maximus glutes of grote bilspier, is de grootste van je drie bilspieren de andere zijn de tweekoppige glutaeus medius en de glutaeus minimus en tevens de grootste spier in je lichaam. Dat moet ook wel, want hij verricht enkele van de zwaarste taken. Allén beweegt de grote bilspier het gestrekte bovenbeen achterwaarts, maar hij speelt ook een belangrijke rol in heupdominante oefeningen zoals de deadlift, waarbij hij hulp krijgt van de hamstrings en erector spinae. De deadlift is dan ook de nummer én oefening voor je billen. Dijen quadriceps femoris de quadriceps femoris quads of vierhoofdige dijbeenspier, is een vierkoppige spier aan de voorkant van je been. De middelste kop heet de rectus femoris. Deze wordt geflankeerd door de vastus lateralis aan de buitenkant en de vastus medialis aan de binnenkant van je been. De vastus intermedius tot slot ligt verscholen achter de rectus femoris. Samen zijn deze spieren verantwoordelijk voor het strekken van je been.

Musculus quadriceps femoris

De 10 beste cardio-oefeningen)

Maar in principe is ook een eight- en zelfs tenpack mogelijk. De rechte buikspier buigt de afval romp door de ribbenkast naar je bekken te trekken of omgekeerd. Obliquus abdominis de obliquus abdominis (obliques of schuine buikspieren, bevinden zich aan weerszijden van je rechte buikspier en lopen van de onderste ribben tot in de schaamstreek. De schuine buikspieren bestaan in feite uit twee 'lagen de interne schuine buikspieren en dwars daarop, met de spiervezels in de tegengestelde richting, de oppervlakkig gelegen externe schuine buikspieren. De schuine buikspieren zijn hoofdzakelijk verantwoordelijk voor het draaien en zijwaarts buigen van de romp. Je kunt de schuine buikspieren trainen met draaiende crunches, zijwaartse crunches en zijwaarts buigen. Transversus abdominis de transversus abdominis, of dwarse buikspieren, bevinden zich ónder de rechte buikspier. De spiervezels van deze diepliggende spier staan dwars, horizontaal dus, op de verticaal georiënteerde spiervezels van de rechte buikspier. Vanuit trainingsperspectief zijn deze spieren, die vooral je darmen op z'n plek houden en ook een rol spelen in de buikademhaling, niet hél interessant. De enige manier waarop je ze kunt aanspreken is door het creëren van een zogenaamd buikvacuüm, oftewel het intrekken en vasthouden van je buik. Erector spinae de erector spinae, of lange rechte rugspier, is een driekoppige spiergroep die aan beide kanten van je ruggengraat, van je heiligbeen tot in je nek loopt.

Pectoralis major je pectoralis major pecs of grote borstspier, bevindt zich aan beide kanten van je borstbeen en bestaat uit een bovenste en (groter) middelste deel. De toevoeging 'grote' suggereert dat er ook een kleine borstpier is, en dat klopt; de kleine borstspier (pectoralis minor) bevindt zich achter zijn grote broer. De grote borstspier heeft een viertal functies, met als voornaamste het van buiten naar binnen bewegen van je bovenarm, zoals bij het bankdrukken of nog duidelijker bij flyes. Voor een allround borstontwikkeling is het belangrijk zowel het bovenste als middelste deel aan te spreken en oefeningen vanuit verschillende hoeken uit te voeren. Middel Onder je middel verstaan we zowel je buik als je onderrug. Ze zorgen er kort gezegd voor dat je je romp kan buigen en strekken, maar ook dat je überhaupt rechtop kunt staan. De spieren in je buik en onderrug spelen een cruciale, stabiliserende rol in samengestelde oefeningen als de squat en deadlift. Maar ze ondersteunen je romp ook bij lichtere oefeningen als biceps curls en staand tricepsstrekken. Rectus abdominis de rectus abdominis (abs of rechte buikspier, is een gesegmenteerde spier die van het borstbeen tot aan het schaambeen loopt. De spier bestaat uit een bovenste deel, dat zich boven de navel bevindt, en een onderste deel, eronder. De (meestal) drie of vier horizontale tussenpezen brengen het zogenaamde wasbordje teweeg. Meestal slaat de term 'wasbord' op de zes zichtbare segmenten van de bovenste buikspieren, het felbegeerde sixpack.

Daarbij krijgen de lats hulp van de grote ronde armspier (teres major). Vanwege hun grootte en verschillende functies is het zaak je lats te 'bombarderen' met een arsenaal aan horizontale en verticale trekbewegingen en verschillende grepen breed en smal, boven-, onderhands en neutraal. Trapezius de trapezius traps of monnikskapspier, is een ruitvormige spier die loopt van je nek tot het midden van je rug. De traps worden onderverdeeld in drie regionen de bovenste, middelste en onderste vezels met elk hun eigen functie, namelijk het naar boven, achteren respectievelijk naar onderen bewegen van je schouderbladen. Mits je op het eind van de beweging je schouderbladen samenknijpt, train je met rugoefeningen als zittend kabelroeien en pulldowns je traps je middelste en onderste vezels om precies te zijn. Je kunt je middelste en onderste vezels ook gericht trainen door bij het kabelroeien en bij pulldowns met gestrekte armen je schouderbladen samen te knijpen. De bovenste vezels train je met de welbekende shrugs of door opwaarts te roeien met een smalle greep. Borst Algemeen de borstspieren zijn de misschien wel de meest overtrainde spieren in de sportschool. Terwijl ze veel kleiner is dan bijvoorbeeld je lats, wordt de grote borstpier met evenveel oefeningen en sets bestookt. Mogelijke gevolgen zijn een disbalans in kracht en een verkeerde lichaamshouding. Waar je rugspieren bij het uitvoeren van hun taken hulp krijgen van je biceps, krijgt je borst hulp van de triceps.

Build a better you the Brick

Tot deze laatste groep behoort ook de brachioradialis, kieft de grootste onderarmspier. Deze spier speelt geen rol bij het buigen of strekken van de pols, maar helpt de biceps en brachialis bij het buigen van je elleboog. Het trainen van je onderarmspieren helpt je bij het verbeteren van je grip. Goede oefeningen voor de onderarmen zijn polsbuigen en polsstrekken. Algemeen, de meest succesvolle bodybuilders van de afgelopen twintig jaar, dorian Yates en Ronnie coleman, stonden er bekend om: hun brede en dikke rug. Het 'probleem' met het trainen van je rug is ten eerste dat je je rugspieren niet ziet en ten tweede dat je rug bij het uitvoeren van zijn taken hulp krijgt van de biceps, die geneigd zijn de boel over te nemen. De twee grootste spieren in je (boven)rug zijn de latissimus dorsi en trapezius, de enige twee die vanuit trainingsperspectief het bespreken waard zijn. Latissimus dorsi de latissimus dorsi lats of brede rugspier, is de grootste spier in je rug en bovenlijf, en loopt aan weerszijden van je ruggengraat van je oksel richting je middel. Hoewel én grote spier, bestaan je lats uit vier delen met verschillende functies. De belangrijkste functie is het naar achteren en (vanuit geheven positie) naar onder trekken van de armen, zoals bij zittend kabelroeien respectievelijk pulldowns. quads spieren

Door bij oefeningen als biceps curls en pullups je handen dichter bij of juist verder uit elkaar te plaatsen, leg je het accent op de lange respectievelijk korte kop. Triceps brachii, de triceps brachii bevinden zich aan de achterkant van je bovenarm en bestaan uit drie (tri betekent 'drie koppen: een lange kop, aan de binnenkant, een laterale kop, aan de buitenkant, en een mediale kop, in het verlengde van de lange kop. De triceps zijn goedkoop verantwoordelijk voor het strekken van je elleboog. Mits goed ontwikkeld, hebben ze de vorm van een hoefijzer. Het is niet mogelijk én van de koppen te isoleren, maar bij bepaalde oefeningen is het aandeel van de ene kop groter dan de ander. Zo leggen oefeningen met een bovenhandse greep de nadruk op de laterale kop en met een neutrale greep op de lange kop. Goede oefeningen voor je triceps zijn smal bankdrukken, triceps dips en liggend tricepsstrekken. Brachialis, de brachialis bevindt zich ónder je biceps en helpt deze bij het buigen van je elleboog. Mits goed ontwikkeld, stuwen ze je biceps iets omhoog. Je kunt de brachialis trainen door je onderhandse greep bij je curls te veranderen in een neutrale of bovenhandse greep. Onderarmen, de term onderarmspieren is een vangnet voor de bijna twintig kleine spieren die zich tussen je elleboog en pols bevinden. Deze worden onderverdeeld in drie groepen: de ventrale onderarmspieren, die zorgen voor het buigen van de pols, en de dorsale onderarmspieren, die zorgen voor het strekken van de pols, en ten slotte de radiale onderarmspieren.

Een schema voor kracht en massa

De voorste kop tilt je arm voorwaarts op, de middelste beweegt je arm naar de zijkant omhoog en de achterste beweegt je arm naar achteren. Een goede oefening voor de voorste kop is schouderdrukken, voor de middelste opwaarts roeien en voor de achterste schouderroeien, waarbij je voorovergebogen een halterstang of dumbbells richting je schouders trekt. Rotatorspieren, de delts zijn verantwoordelijk voor het heffen van bloedvaten je bovenarm, de dieperliggende rotatorspieren, die samen ook wel het 'rotatorenmanchet' worden genoemd, voor het draaien van je bovenarm. De interne rotator, of subscapularis, is (mede)verantwoordelijk voor het naar binnen draaien van je arm; de externe rotators de infraspinatus en teres minor draaien je arm naar buiten. De supraspinatus tot slot speelt een rol in het zijwaarts heffen van je bovenarm. Van het trainen van je rotatorspieren word je weliswaar niet sterker, maar je vermindert wel de kans op blessures. Bovenarmen, algemeen, de bovenarmspieren zijn verantwoordelijk voor het buigen en strekken van de elleboog. Je bovenarmen spelen een rol bij het trainen van iedere spiergroep in je bovenlichaam, en krijgen het behoorlijk zwaar te verduren bij samengestelde oefeningen als bankdrukken en halterroeien. Daardoor is het mogelijk behoorlijke armspieren te ontwikkelen zonder ze gericht te trainen. Biceps brachii, de biceps brachii bevinden zich aan de voorkant van je bovenarm en bestaan uit twee (bi betekent 'twee koppen: de lange kop, aan de buitenkant, en de korte kop, aan de binnenkant. Als in het alledaags taalgebruik wordt gezegd dat iemand flinke spierballen heeft, worden meestal de biceps bedoeld. De biceps zijn verantwoordelijk voor het buigen van je elleboog.

quads spieren

Indeling, de meeste medische literatuur en krachtsportliteratuur categoriseert spieren en spiergroepen als volgt: bovenlichaam: - schouders - bovenarmen - onderarmen - (boven)rug - borst - middel (buik en onderrug onderlichaam: - heupen - dijen (bovenbenen) - kuiten (Klik op de afbeelding voor een vergroting). Bovenlichaam, schouders, algemeen, de schouderspieren zijn verantwoordelijk voor de beweging van je (boven)arm. Eenvoudiger kunnen we het niet zeggen. Al krijgen ze daarbij wel een klein beetje hulp van je triceps. Je soep kunt je schouders nooit écht isoleren, zoals je biceps, want welke oefening je ook doet voor je schouders, ze krijgen altijd wat hulp van de spieren in je bovenrug, borst en zoals gezegd je bovenarm. Je schoudergewricht is een complex anatomisch geheel en kan je arm in een groot aantal richtingen bewegen. Het is daardoor ook een gewricht dat bijzonder gevoelig is voor blessures en slijtage, en bij bepaalde schouderoefeningen zou je dan ook geen zware gewichten moeten gebruiken. Deltoïdus, de grootste spiergroep in je schoudergewricht is je deltoïdus delts. Deze omsluiten je hele schoudergewricht en lopen door over je bovenarm. Je delts bestaan uit drie koppen: een voorste (anterior middelste (lateral) en achterste (posterior) schouderkop, die elk verantwoordelijk zijn voor het bewegen van je arm in een andere richting.

Een korte kennismaking met je belangrijkste spieren (anatomie

Een basaal inzicht in de structuur en functie van je belangrijkste (skelet)spieren helpt je beter trainen. Ten eerste weet je welke oefening je moet doen voor een bepaalde spiergroep, koolhydraatarme en kun je zelf een uitgebalanceerd trainingsschema samenstellen. Ten tweede helpt het je bij een betere uitvoering van de oefening. Verplichte leeskost voor elke beginneling dus. Nomenclatuur, als je een anatomieboek of medische encyclopedie openslaat, word je geconfronteerd met de latijnse benamingen van je spieren. Je pectoralis major is je grote borstspier en je latissimus dorsi is je brede rugspier. Formeel gezien hoort hier zelfs nog 'musculus' vór te staan. Omwille van de begrijpelijkheid en leesbaarheid van dit artikel gebruiken wij, na de introductie van de latijnse en de nederlandse benaming, meestal de populaire Angelsaksische benaming: je pecs zijn je borstpieren en je lats je brede rugspier. Als we niet consequent zijn in de benaming, moet je ons dat maar vergeven. We planten hebben bovendien anatomische termen als abductie en adductie, flexie en extensie et cetera gemeden. In plaats hiervan hebben we deze bewegingen beschreven in meer alledaags taalgebruik en toegelicht met een voorbeeld.

Quads spieren
Rated 4/5 based on 490 reviews
SHARE

quads spieren Dupuw, Thu, May, 17, 2018

Easiest way to lose weight fast. Consequently, here's the basics connected with getting healthy. Don't still imagine precisely for getting well should you be not necessarily ready to have a look at your current perspective on physical fitness, on yourself whilst your living. I tend not to declare in which to be offensive or perhaps difficult.

quads spieren Yqesid, Thu, May, 17, 2018

I've got found 9 efficient measures showing you how to get fit and also breathing your current incredibly very best life. I want to initial answer and have the idea straight which understanding fit isn't on reaching a tore, handle ideal human body. It truly is almost ending up being functionally fitting with resilient, support, sculpted, with nutritious cardio position as well as whole animal strength.

quads spieren Uxysibe, Thu, May, 17, 2018

Recognizing learn to get suit frequently becomes confusing, confused and finally irritating for most. But I break agency in my notion that it does not ought to be the impossible problem several today find it being. Now how could we reel the item decrease, simplify the development and also allow you to succeed in making yours a spasm Existence?

Voeg een reactie

Jouw naam:


Commentaar:
Code van afbeelding: